Az írás előző része itt olvasható.
A tanítás mindhármuk első számú hivatása volt. Egyetemi hallgatóként nem tudtuk – nem tudhattuk – milyen szerencsések vagyunk, hogy tanárainknak szívügye az oktatás, nemcsak a tudósjelöltek, hanem a tanárjelöltek oktatása is. Csak az értékeli ezt igazán, aki a tudománytörténetben és a nagyvilágban körülnézve magállapítja, mennyi ragyogó elme volt és van az egyetemeken, aki utálja, jobb esetben lenézi a tanítást.
Mind a hárman számos különböző tárgyat adtak elő. Mindent, amit kellett, nemcsak azt, ami kutatásaikhoz kapcsolódott. Sz.-Nagy Bélát az oktatás rendszere és módszere különösebben nem foglalkoztatta, habár kötelességszerűen sokat dolgozott az ezzel foglalkozó bizottságokban. Oktatási elve egyszerű volt: érthetően és jegyzetelhetően kell előadni. Tőle tudom, hogy pályája végéig úgy tartotta egyetemi előadásait, mint a színész (én teszem hozzá: a jó színész), aki gondosan készül fellépéseire, és mégis mindig bizonyos izgalommal lép fel. Példaképének Hilbert stílusát tekintette, akiről ezt írta: “Témáját először mindig könnyedén megvilágítja, rámutat a nehézségekre, a probléma részletei közötti kapcsolatokra, s csak miután így tökéletes előkészítést és tájékoztatást nyújtott, indul neki – képletesen szólva – a hegy megmászásának, de akkor aztán egyenesen tör felfelé, megállás és kitérők nélkül.”
David Hilbert
Rédei László középiskolai tanári munkáját is lelkesen végezte. Kétségtelen, hogy ez más volt, mint ma: napi három óra tanítás után legtöbbször egész délutánját a kutatásnak szentelhette. A szolgálat mellett, mint pályaíve mutatja, jutott ideje az önmegvalósításra is. És amikor választania kellett, a szolgálatot nem rendelte az önmegvalósítás alá. Ezt tanúsítja életének egy epizódja, amelyet olykor tréfás szégyenkezéssel emlegetett.
Szőkefalvi-Nagy Béla, Ciprian Foias
A Humboldt-ösztöndíjat még Hitler uralomra jutása előtt elnyerte, de tanulmányútját csak a Machtergreifung után kezdte meg. A magyarázat: éppen érettségiző osztálya volt, s diákjai kérésére félévvel elhalasztotta göttingai útját. A középiskolai tanítás jobbítása akkor is érdekelte, amikor már messze került tőle. Évtizedekkel később így nyilatkozott róla: “A középiskolai matematikaoktatás csak a kivételes képességű tanulókat nem tudja elrontani”. Egyetemi előadásai során lassan haladt előre az anyagban,.állandóan csiszolta, javítgatta, időnként egy-egy kedélyes megjegyzéssel fűszerezte komoly mondatait, pl. “A 2 a számelmélet fenegyereke” vagy “A műveletet karikával jelölöm, de jelölhetném akármivel, akácfalevéllel is”. Máig hallom erős hangját, amint egy apró hibája kijavításához e szavakkal lát hozzá: “Kedves hallgatóim! Hazudtam Önöknek!”
Hármuk közül Kalmár László volt az, akit az egyetemi oktatás módszertana is mélyen érdekelt. A két háború között igen népszerű volt Karácsony Sándor református író-pedagógus. Temérdek vonzó példával világította meg egyszerű alapelvét: magolás helyett az értelmes gondolkozás és az egymástól távolinak látszó ismeretek összekapcsolása teszi érdekessé a tanulást a kisdiák számára. Szépíróként is jelentős volt. Egymaga próbálta azt a küldetést betölteni, amelyet a katolikus szellemben nevelkedő ifjúság számára annak idején Sík Sándor, Tóth Tihamér és Koszter atya együtt teljesített.
Rédei László és Kalmár László
Kalmár Karácsony Sándor lelkes hívének szegődött, lakása a szegedi “karácsonyisták” (neves tanár-kollégák, például Simoncsics Pálék és Kontra Györgyék) kedvelt gyülekezőhelyévé vált. Pedagógiai mestere elveit az egyetemi matematikai oktatásban úgy érvényesítette, hogy egyensúlyt igyekezett teremteni a szemléletes és a szabatos tárgyalás között, s arra törekedett, hogy a diák fejében olyan sorrendben és olyan összefüggésben jelenjenek meg a fogalmak és a tények, ahogyan azokat az emberiség a tudomány fejlődése során saját maga számára felfedezte.
Így írt erről: “Kis fáradsággal mindig előadhatunk úgy, hogy őszintén megmondjuk, hogy jöttünk rá, vagy hogy jöhettünk volna rá a dolgokra, s csak azután öntjük az elméletet végleges alakba. Nem baj, sőt jó, ha tanítványuk végül úgy érzi: nem is olyan nagy dolog ez, magam is rájöhettem volna.”
Három professzorunkról már diákként hallottuk, hogy a Magyar Tudományos Akadémia tagjai, bár az utóbbi intézményről csak ködös fogalmaink voltak. Annyit tudtunk, hogy tagjai nagyon nagy emberek és Szegeden nagyon kevés van belőlük. Annál feltűnőbb volt, hogy a mi professzoraink szobájába nem titkárnőn keresztül lehetett bejutni, hanem közvetlenül az intézeti folyosóról. Rédei ajtaján jól látható felirat figyelmeztetett: RÖVIDEN! Professzortársai még ennyi önvédelmi intézkedést sem tettek. Természetesen mindhármuknak volt titkárnője (a felejthetetlen emlékű Piroska, Klárika és Margitka), akik keze alatt azonban egy különálló közös irodában égett a munka. A tekintélyes, ódivatú bútorokkal berendezett professzori szobákba – bármily védtelenek voltak is – vizsgaidőszakon kívül ritkán merészkedett be hallgató.
Rédei és abban az időben Szőkefalvi-Nagy is saját szobájában vizsgáztatott, míg Kalmár nagy befogadóképességű tanteremben, nyilvánosan. Ezért a Kalmár-vizsga, eltérően a másik két nagynál tett vizsgától, valóságos attrakció volt az éppen vizsgázókon kívül még sokak számára. Matematikavizsgán nem nehéz – tisztesség ne essék szólván – abszolút marhaságot mondani. Egy megtörtént eset. (Kérdés: á egyenlő szinusz x, mivel egyenlő x? Válasz (diadalmas mosollyal): á per szinusz! Rédei és Sz.-Nagy az ilyesmit legfeljebb egy-egy rezignált vagy epés megjegyzéssel nyugtázta. Nem így Kalmár, akinek szangvinikus lénye azonnal felforrt, mihelyt észrevette, hogy a vizsgázó a saját beszédét sem érti. Kalmárnak életeleme volt a matematikáról való hangos gondolkodás, s amikor kiderült, hogy a delikvens – a leendő matematikatanár! – ebben nem partner, szinte kétségbeesett haragra gerjedt. Ilyenkor félig hátrafordult a padban, ahol temérdek papírját és tízóraiját kiterítve ült, s a feszülten figyelő nézők szemét kémlelte, vajon ők is kellően megdöbbennek-e a hallottakon. Néha pedig kirohant a táblánál toporgó rémült diákhoz, s közelről, fennhangon próbálta észhez téríteni, képzelhetjük, mekkora sikerrel. Mindez izgalmassá, időnként valósággal drámaivá tette a Kalmár-vizsgák légkörét. Amiből nem kell következtetni, hogy Kalmárnál a bukási arány nagyobb volt. Mindhárman szigorúak voltak, de más-más módon.
Ide kívánkozik Sz.-Nagy Béla tanítványának, Kérchy László professzornak egy mondata: “Egy sikeres Szőkefalvi-vizsga után sokakban támadt olyan érzés, hogy az életben már nem jöhet számukra legyőzhetetlen akadály.” Hadd idézzem fel e vizsgák hangulatát néhány epizóddal tanárjelölt koromból.
Gólyatársaimmal együtt az első félévben leginkább a Kalmár-kollokviumtól rettegtünk. Ebben a felsőbbévesek rémtörténetei mellett szerepet játszott Kalmár zsenialitása is. A klasszikus matematikai tételek bizonyításai előadásain szédületes sebességgel születtek újjá, amelyet alig csökkentett az a körülmény, hogy Kalmárnak gondolatmenetei során rendszerint bonyolult, fél (alkalmanként egész) táblát betöltő képletekre volt szüksége. Ugyanis ezeket is káprázatos gyorsasággal írta fel a táblára. A három nagy közül egyedül ő volt az, akinél minden alkalommal jelesre vizsgáztam, de előadásaira beülve az első mondatok után rendszerint nekem is el kellett döntenem, hogy valóban érdekes előadásait jegyzetelni vagy megérteni próbáljam-e. Mind a kettő egyszerre nem ment.
Ilyen előzmények után került sor az “Analízis” kollokviumra. Az anyagban szerepelt Jean-Gaston Darboux híres francia matematikusnak az integrálfogalomra vonatkozó nevezetes tétele, amelynek az órán hallott és lejegyzett bizonyítását sehogyan sem tudtam megemészteni. Addig-addig tűnődtem rajta, amíg “összehoztam” egy kicsit eltérő bizonyítást. Mit ad Isten, a vizsgán kihúztam Darboux tételét. Amikor a bizonyítás saját gyártmányú részét kezdtem mondani, Kalmár félbeszakított, jelezve, hogy másképp kellene csinálni. “Szeretném így folytatni, azt hiszem, így is megy” – mondtam, tudva, hogy nincs vesztenivalóm. Kalmár rám nézett, s egy másodperc múlva – amely alatt kitalálta a gondolatomat – engedélyezte a próbálkozást. A megfogalmazásban már segített is, és a kollokvium teljes megelégedéssel zárult.
Fehér József évfolyamtársam – később gimnáziumi tanár Csongrádon – igazi őstehetség volt. Kalmár tárgya pedig kifejezetten feküdt neki. Ugyanezen kollokvium során ő is eltért az előadásban hallottaktól és saját gondolatait ismertette, de ezt tőlem eltérően nem jelentette be előre. Kalmár egyre fokozódó hangerővel próbálta visszatéríteni a járt útra, de hiába. Végül verni kezdte a táblát, hogy átvegye a kezdeményezést. Önbizalom és tudás nélküli vizsgázó ilyenkor rendszerint – ugyanis a tábla verése nem volt rendkívüli esemény! – gyámoltalanul hallgatott. Nem úgy Jóska, aki igaza tudatában, az akkori idők illemszabályainak megfelelő megszólítást alkalmazva méltósággal így szólt nagynevű tanárához: “Professzor elvtárs! Ilyen körülmények között nem vagyok hajlandó vizsgázni!” Mindenki jéggé dermedt, kivéve Kalmárt, aki azonnal vette a lapot: “Dehogynem, Fehér elvtárs! Folytassa nyugodtam, és mondja el részletesen, hogyan is gondolja!” Jóska érthetően elmondta, és a hepiend itt sem maradt el.
Harmadéves tanárjelöltként Rédei “A geometria alapjai” című előadását hallgattam. Rédei lényegében Bolyai János geometriáját tárgyalta, saját felépítésében. Ezekből az előadásokból született évekkel később az említett geometriakönyve. Mi tagadás, azidőtájt már jobban érdekelt az algebra, a helyzetet futball-világbajnokság és fogfájás is súlyosbította, így aztán a vizsgára felületesen készültem. Könnyebbik vizsgatételemet ugyan fújtam, de a professzor úr gyorsan lelőtt, s a másik tételt kérte. A képzetes körpontokról kellett volna beszélnem, de eme titokzatos objektumoknak csupán a koordinátái jutottak eszembe, így hát ismertettem azokat, s bevallottam, hogy a tételről csak ennyit tudok. “De kolléga úr! Hiszen ennyit minden elsőéves tud!” – mondta vizsgáztatóm mélységes megdöbbenéssel. Ebben ugyan kételkedtem, de vitát nem nyithattam, így (bűn)bánatos képpel hallgattam. “Erre csak elégségest adhatok…” – mondta, mintegy sajátmagának, miközben indexemet lapozgatta, amelyben korábbi félévekből Rédei aláírással csupa jelesek sorjáztak. Hirtelen tegezésre váltott át: “Vagy kirúgjalak?” (Későbbi tanári pályafutásom során mindig mély tiszteletet éreztem olyan hallgatóim iránt, akik elfogadható, de gyenge vizsga után kérték, hogy írjam be az elégtelent, mert – utóvizsgán – jelesre szeretnének tárgyamból vizsgázni. Nem sok ilyen diákom volt, s magam sem rendelkeztem ekkora lelkierővel.) “Ne tessék” – válaszoltam igen szerényen, fel sem fogva, hogy a tegezés és a meglepő ajánlat korábbi érdemeimnek szólt. Rédei tovább nézegette indexemet, majd beírta a közepes osztályzatot. Ez a történet a méltányosságról szól, de van párja is, amely Rédei korrektségét világítja meg.
Ugyanerre a vizsgára készülve Puskás Albert – aki később a tanárképző főiskola számítástechnikai csoportját vezette – eljutott a “Távolságmérés a Bolyai-féle geometriában” című tételhez, s gondosan átrágta magát rajta. Kevéssel utána következett a “Szögmérés a Bolyai-féle geometriában”, amelyről az előadáson készített jegyzetében csak ennyit talált: ugyanúgy tárgyalható, mint a távolságmérés, csak a (3) formula (azaz a hármas számmal megjelölt összefüggés) helyett a (4) formulát kell alkalmazni. Tudni kell, hogy Rédei előadásait kiválóan lehetett jegyzetelni. Lassan beszélt, s a lényeget szép – bár a szüntelen dohányzástól néha kicsit érdes – bariton hangját felerősítve szinte diktálta. Ha tehát a jegyzetben ennyi állt, akkor Rédei a tárgyról ennyit mondott el, remélve, hogy hallgatói a hiányzó részleteket majd csak kitalálják. Albert megpróbálta alkalmazni a (4) formulát, de a gondolatmenet nem akart összeállni. Az idő szorításában abba is hagyta a próbálkozást. Jött a vizsga, s amilyen szerencséje volt, kihúzta a szögmérési tételt is. Mit tehetett, elmondta róla a jegyzetében található egyetlen mondatot, és elhallgatott. Rédei kis szünet után megkérdezte: “Erről csak ennyit mondtam, kolléga úr?” Albert, becsületes arccal: “Igen, professzor úr!” Rédei kissé meglepődött, két másodpercet mérlegelt, és kimondta a verdiktet: “Akkor jeles!”
Szőkefalvi-Nagy Bélánál valós függvénytanból kollokváltam ugyanabban a vizsgaidőszakban. Ezt a tárgyat ugyan kifejezetten szerettem, ám a felkészülésre, vázlatkészítésre adott félóra közben konstatáltam, hogy az akkor rettegett Parseval-formula bizonyításának egy kritikus lépését sehogyan sem tudom felidézni. Három-négy évfolyam- és sorstársam készült még feleletére professzor úr szobájában. Hozzám legközelebb Sonkovits Árpád (később a makói gimnázium tanára) ült, aki látván papíromon, hogy elakadtam, segíteni próbált. Professzor úr észrevette a kommunikációs kísérletet. Azonnal szétültetett és megjegyzett bennünket, elhatározva, hogy szigorú (azaz a szokásosnál is szigorúbb) lesz hozzánk. Elsőnek én ültem a vizsgázói székbe, belül remegve a kritikus ponttól. Arra azonban nem is került sor. Professzor úr arra gondolt, hogy én próbáltam segíteni Árpádnak s ezt a túlzott önbizalom jeleként értékelte. Ezért már a bizonyítás elejével kapcsolatban egy váratlan, finom kérdést tett fel. Erre nem tudtam elvárásának megfelelően válaszolni, mire be is fejezte a kérdezősködést: “Ez csak négyes!” – mondta keményen, majd csípősen hozzátette: “Ugye, jobban is fel lehetett volna készülni erre a vizsgára!” Lelkemről legurultak a kövek. Ám a jótett is elnyerte büntetését: Árpád a szigorú vizsgát nem vészelte át, pótvizsgára kényszerült.
Mint kissé szubjektívre sikerült beszámolóm mutatja, három professzorunk lelkiismeretes, szigorú és igazságos tanár volt. Ám a világ már csak olyan, hogy érc emlékművet nem tanároknak, hanem – többek között – tudósoknak állítanak, s ha Apáczai Csere János tanárként is kapott helyet a Nemzeti Pantheonban, benne is legalább annyira tiszteljük az európai méretű tudóst, nem utolsósorban az első magyar logikakönyv, a Magyar Logikátska szerzőjét.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: