Nagyszabású kiállításon számol be kutatási eredményeiről és azok társadalmi hatásairól a nagyközönségnek a Zenetudományi Intézet fennállásának 40. évfordulója alkalmából, amelynek az intézmény Zenetörténeti Múzeuma ad otthont. Áder János köztársasági elnök szerint az intézet méltó helye az Erdődy–Hatvany-palotában van.
Kettős, pontosabban hármas évforduló apropóján rendezték meg a Zenetudományi Intézet (ZTI) nagyszabású kiállítását, amely olyan komplex és átfogó tárlat lett, hogy tulajdonképpen a teljes magyar zene- és hangszertörténet megismerhető belőle. Persze az eseményeket egy kissé árnyalja egy szomorú aktualitás is: a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) az intézet elköltöztetését tervezi a várbéli műemlék épületből, ráadásul nagy a bizonytalanság a hatalmas eszmei értékű gyűjtemények sorsát illetően is.
Az intézet dolgozói ugyanis úgy látják, a IX. kerületbe tervezett új ingatlan paraméterei nem alkalmasak arra, hogy az intézmény integritása megmaradjon és hogy ezeket a sokszor letétként elhelyezett hagyatékokat, archívumokat ott megfelelő körülmények között elhelyezhessék. Mint arról tegnap beszámoltunk, Vásárhelyi Gábor Bartók-jogörökös a letétet illetően ezekre a bizonytalanságokra hivatkozva a nyár elején szerződést bontott az MTA-val, és a tulajdonában lévő Bartók-anyag kiürítését már meg is kezdte a Bartók Archívumból, így a Zenetudományi Intézet elveszítheti a világ egyik legértékesebb archívumát.
A kiállítás megnyitóján világosan érezhető volt ez a feszültség: míg Lovász László, az MTA elnöke egyértelműen állást foglalt a költözés mellett, az összes többi felszólaló – beleértve a ZTI főigazgatóját, Richter Pált, Batta Andrást, a komolyzenei ügyekkel foglalkozó kormánymegbízottat, valamint Nagy Gábor Tamást, az I. kerület polgármesterét – azt sugallta: az Erdődy–Hatvany-palotában van méltó helyen az intézmény, és a költözés szakmailag nem támogatható. Az ügy pikantériája: az intézet a kiállítással többek között azt is ünnepli, hogy éppen 30 éve adta át az állam a Táncsics utcai műemlék épületet a zenekutatás céljaira. Azt, hogy ez valóban méltó helye az intézménynek, Áder János is kiemelte Gróh Gáspár, a Köztársasági Elnöki Hivatal Társadalmi Kapcsolatok Igazgatóságának igazgatója által felolvasott levelében. A köztársasági elnök egyébként fővédnöke a jubileumi kiállításnak.
Tallián Tibor, a ZTI korábbi főigazgatója, jelenleg tudományos tanácsadója arra is felhívta a figyelmet, hogy igazgatósága alatt hatalmas összegeket költött – az MTA Vizi E. Szilveszter elnöksége idején – az épület felújítására és átalakítására. Utóbbit teljes mértékben az intézeti munkához, a kutatás ideális feltételeihez és az archívumok megfelelő elhelyezéséhez igazítva. Tallián Tibor utalt arra, hogy amennyiben az intézetnek költöznie kell, ez a hatalmas befektetett munka és pénzösszeg kárba vész. Tallián emlékeztetett arra is, hogy bár idén hivatalosan csak kettős jubileumot emlegetnek, az intézmény alapításának 40. és az Erdődy–Hatvany-palotába való költözés 30. évfordulóját, valójában van egy nem kevésbé jelentős harmadik is: éppen 80 éve, 1934. szeptember 1-jén kezdte meg a Magyar Tudományos Akadémián a népzenekutatói munkát Bartók Béla.
A Zenetudományi Intézeten belül egyébként is hangsúlyos a népzenekutatás, maga az intézmény az 1953-ban alapított népzenei kutatócsoport és az 1961-ben létrehozott Bartók Archívum összevonásából jött létre 1974-ben. Bartóknak köszönhetően azonban nem is negyven, hanem nyolcvan év zenetudományi munkásságáról kell beszélnünk, és tulajdonképpen a kiállítás is ezt támasztja alá.
A kiállítást szemlélve még a laikusok számára is bizonyítást nyer: hazánk kiemelkedő eredményekkel büszkélkedhet a zenekutatás terén, olyan felfedezések láttak ugyanis napvilágot az elmúlt nyolcvan év során, amelyek nem kis szerepet játszottak abban, hogy Magyarország zenei nagyhatalommá vált.
Hasonlóan jelentős a folklórgyűjtés, beleértve a népzene és a néptánc adatmentését, amelynek csak egyik következménye a táncházmozgalom, amely mára az egész társadalomra hatással van, de már jóval annak létrejötte előtt alapjaiban írta át a hazai ének-zene oktatás irányvonalát, zenei képzésünk pedig közismerten nem kis szerepet játszott abban, hogy annyi kiváló művészt adtunk az elmúlt évtizedekben a világnak.
Forrás: Kiss Eszter Veronika